Arbetsgivarvarumärket i samhället

Skärmdump från gullers grupp 2017.

Det är morgon och vi har samlats i hötorgskraporna. Gullers grupp, en av sveriges ledande byrå för samhällsaktörer har morgon seminarium. Talarna är Paola Feliciti från SKL, sveriges kommuner, Maria Arup – Västra Götalandsregionen och en representant från Sweco. Nog om vilka som deltog. Jo, självklart var representant från Gullers grupp som höll ihop det på ett skickligt sätt.

– Intressanta arbetsgivare räcker inte – det är unika som räknas inleder Gullers grupp morgonseminariuet. Hirarkin fungerar inte och det är slut på guldklockor.
Bra chefer lyssnar, kommunicerar och leder togs upp och att en chef skall ha mellan tio men också max 35 personer under sig. Detta verkar de olika representanter som räknades upp tidiga instämma med. Guldklockans tid är helt förbi.

Paola Feliciti – projektledare SKL Sveriges kommuner, arbetar med att få både medarbetare och intressenter att de skall känna att de möter Sveriges viktigaste arbetare. Paola arbeten är ju trots allt lärare, sjuksköterskor så de har ju helt rätt i sin inriktning. De tillsammans med de svenska bönderna anser jag vara viktigt för att vi skall kunna existera.

HR och kommunikation hör tillsammans

Tillsammans berätta de självklart om sina framgångar men en sak hörde ihop. Kommunikationsavdelning arbetar tillsammans med HR. Det är framgång.

– Om de, HR och kommunikation, är överens så fungerar det. Ingen kan köra själv, säger Maria Arup, Västra Götalandsregionen. Det gäller att hitta argument som går framåt. Mäta sig mot andra och ha en hög ambition. Förändring är framåt och så måste man vara trovärdig.

För dem, Västar götalandsregionen så handlar arbetet om arbetsgivarvarumärket om att bygga stolthet. Erik Lagersten, dess informationschef kommer tidigare från Försvarsmakten med delvis samma mål.  Marias grundläggande tips var att börja med att ta fram tydlig och rak statistik som visar verkligheten. Syftet är att få en klar bild över situationen och ett bra underlag för chefer internt och ge deras motivation för förändring.

 

http://www.gullers.se/

https://skl.se/

https://www.sweco.se/

http://www.vgregion.se/

  • Ronnie Hammar

    Dedicated documentary, visual digital cinematographer and photographer. Operates Digital and 35mm, 16mm, HD, Canon DSLR and Nikon DSLR.

    Instructor of courses in wilderness survival skills.
  • Ronnie Hammar
    email: Send mail

    +46 70 203 55 60

    Saltmätargatan 14
    113 59 Stockholm
    SWEDEN